mandag 23. mai 2011

Baking

Her om dagen hadde jeg "ånden" over meg. Først satt jeg brøddeig, det ble tre deilig duftende brød


Når brødene sto til heving fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på tykklefser. Oppskriften jeg har er en koppe oppskrift og mel til passe tykkelse. Hvor mye er egentlig det? Første gang jeg prøvde hadde jeg nok for løs deig. Da kunne jeg ikke løfte lefsa og måtte bake de rett ut på bakepapir, i tillegg ble de altfor tykke. Nå valgte jeg å la en kopp tilsvare en dl og hadde litt mer mel i. Lefsene gikk nå fint ann å løfte over på bakepapiret og i tillegg kjevlet jeg de tynnere, ca 2-3mm.


Nå ble de passe tykke og de smeltet på tunga :)



1 kommentar:

  1. Så flink du er :)) Jeg har bakt tykklefser 2-3 ganger, men de har blitt skikkelig tykke. Er ikke helt sikker på om jeg har gitt den karriæren opp :/ Så jeg må si jeg beundrer dem som får dette til.

    Brødbaking på hytta har vi store planer med.
    Vi har invistert i brødbakemaskin.

    Bra eller dårlig???...hmm

    Vi skal ha den med neste gang vi reiser til hytta.

    Det blir spennende å se hvordan den fungerer.

    Årsaken til at vi kjøpte den er at brødene lett blir litt gammel i fryseboksen der.

    Ha en fortsatt fin dag. Ser at sola kjemper om å titte frem her hos oss :))

    SvarSlett